1. Tidak menyukai pelajar:-
Menyukai pelajar adalah rahsia untuk menjadi guru yang berkesan kerana pelajar adalah klien guru. Jika tiada klien ini, maka tiadalah guru. Guru perlu memikirkan mengenai kliennya iaitu pelajarnya. Guru yang menyukai pelajar boleh mengenali tingkah laku pelajarnya. Ini bererti menyukai profesion keguruan.
2. Tidak mengetahui atau mengenali pelajar:-
Memang tidak dapat dinafikan bahawa guru sukar untuk mengetahui nama dan rupa pelajarnya. Apatah lagi jika bilangan pelajarnya ramai. Namun, guru mesti berusaha untuk mengatasi perkara ini. Penggunaan tanda nama dapat membantu guru dalam masalah ini.
3. Melabel pelajar:-
Ada juga guru yang suka memberi gelaran kepada pelajarnya. Elakkan sama sekali memberi gelaran yang negatif. Guru juga perlu mengelakkan menggunakan perkataan yang kotor atau lucah semasa berinteraksi dengan pelajarnya.
4. Menyindir dan memperkecilkan pelajar:-
Guru yang sering menyindir dan memalukan pelajar di hadapan pelajar lain akan dibenci pelajar terbabit kerana tindakan itu akan menjatuhkan maruahnya.
5. Mendera pelajar secara keterlaluan:-
Walaupun peraturan sekolah menetapkan denda atau hukuman akan dikenakan atas pelanggarannya, namun jangan lakukan secara keterlaluan. Pelajar akan menjadi takut yang boleh mengakibatkan berlakunya ponteng sekolah dan membenci guru.
6. Pagar makan padi:-
Amanah yang dipikul guru adalah besar. Guru bukan sahaja mendidik tetapi juga menjaga maruah serta keselamatan pelajarnya. Kejadian sumbang seperti berkhalwat, mencabul dan menodai pelajar perlu dielakkan.
7. Terlalu garang:-
Guru yang terlalu garang menjadikan pelajar sentiasa gelisah dan takut. Ramalan-ramalan yang negatif dari pelajar akan berlaku apabila guru yang terlalu garang masuk ke dalan kelasnya untuk mengajar.
8. Pilih kasih:-
Layanan yang sama rata wajar diberikan oleh guru kepada pelajarnya. Jangan memberi layanan yang lebih semata-mata pelajar itu pandai atau rupa yang menarik. Pelajar yang kurang pandai juga perlu diberi bimbingan dan didikan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment