Sunday, February 6, 2011

Kesesakan Teruk di Lebuh Raya PLUS

Gambar sekadar hiasan.

Sempena Cuti CNY penulis balik bercuti di rumah mertua di Kampung Kubang Palas Kuala Nerang Kedah. Semalam penulis bertolak dari Kedah balik ke Ipoh Perak. Bertolak pukul 4.30 petang dan sampai ke Ipoh pada pukul 1.15 pagi.


Letih. Keadaan di PLUS amat teruk. Kenderaan bergerak amat perlahan.
Kesesakan terbahagi kepada 3 peringkat:
1. Sg Petani ke Tol Sg Dua
2. Tol Sg Dua ke Juru
3. Bukit Gantang ke Sg Perak.


Setiap kali CNY keadaan sesak berlaku. Letih dan lenguh badan dibuatnya. Nasib baik kereta auto. Kalau manual lagi peritlah.


Penulis berharap agar pihak PLUS mengatasi masalah sesak teruk di lebuhraya. Kalau tak mampu nak buat, penulis cadangkan agar bayaran tol dibayar separuh sebab pengguna gunakan lebuhraya untuk elakkan kesesakan lalulintas.

Untuk lebih baik, bayaran tol percuma sempena musim perayaan. Ini dapat melancarkan aliran trafik.Berhenti di kawasan rehat R & R Semanggol untuk makan. Kereta dan manusia terlalu ramai. Sesak. Penulis makan di KFC Semanggol dan terpaksa beratur 1 jam untuk mendapatkan makanan. Betapa ramainya orang.


Letih, penat dan kelaparan. Persoalan : Kenapalah bila musim perayaan selalu berlaku mcm ini. Pihak PLUS diharap tidak menggunakan alasan kereta bertambah di masa perayaan. Cuba fikirkan cara untuk mengurangkan kesesakan.


No comments:

Post a Comment