Friday, November 4, 2011

FAEDAH-FAEDAH GERAK-GERI DALAM SOLAT

GAYA PERTAMA :

Berdiri lurus, kedua-dua tangan diangkat keatas, tapak tangan dibuka, jari terbuka dekat telinga dan ibu jari dibelakang cuping telinga sambil membaca : ALLAHU AKBAR

(tempoh masa 5 saat)



FAEDAHNYA :

Badan rasa senang menanggung berat badan itu kerana beratnya terletak sama rata dua kaki. Belakang lurus membuatkan badan itu tidak bongkok. Fikiran dapat dikawal dan dikonsentrasikan. Pandangan mata ketempat sujud. Otot-otot atas dan bawah belakang terasa senang dan rehat. Pusat (centre) otak yang atas dan bawah bersatu dan ini merupakan kesatuan tujuan.


GAYA KEDUA :

Berdiri betul membaca Al-Fatehah dan Surah

(tempoh masa 40-60 saat)



FAEDAHNYA :

Menimbulkan konsentrasi, selanjutnya merehatkan kaki dan belakang, menimbulkan rasa rendah diri, khusyuk dan tawaduk. Dalam bacaan itu, hampir semua bunyi dalam bahasa Arab dituturkan, menggerakkan dan menyelerakkan semua 99 nama Allah dalam keadaan yang terkawal dan sempurna keseluruhan badan, fikiran dan jiwa. Bagi getaran vocal panjang A,I,U merangsangkan hati, kelenjar gondok (tiroid), kelenjar “pineal”, pitunitary, adrenal dan paru-paru. Membersih dan mempertingkatkan semua anggota itu.



GAYA KETIGA :

Rukuk’

(tempoh masa 20 saat)



FAEDAHNYA :

Merenggangkan sepenuhnya otot-otot bahagian bawah belakang, peha, betis. Darah dipam kebadan atas. Melembutkan otot-otot perut dan buah pinggang. Lama kelamaan gaya ini mempertingkatkan lagi peribadi menimbulkan kebaikan hati dan mengharmonikan batin.



GAYA KE-EMPAT :

‘Aqtidal

(tempoh masa 6 saat)



FAEDAHNYA :

Darah yang baru bergerak masuk kedalam semasa gaya yang dahulu kembali kekeadaan asalnya dengan membawa bahan tidak berguna (toksik). Badan mendapatkan balik kerehatan dan melepaskan ketegangan.



GAYA KE-LIMA :

Sujud pertama. Letakkan kedua-dua tangan diatas kedua lutut dan rendahkan diri kamu dengan perlahan dan mudah kepada kedudukan berlutut. Kemudian sentuhkan kepala dan kedua tangan ke lantai. Keseluruhan tujuh anggota sujud harus menyentuh lantai : dahi, dua tapak tangan, dua lutut dan dua jari kaki.

(tempoh masa 12 saat)



FAEDAHNYA :

Lutut berbentuk sudut tepat. Membangunkan otot perut dan mengelakan perut menjadi buncit. Menambahkan aliran darah kebahagian atas badan, khususnya kepala (termasuklah mata, telinga dan hidung) dan paru-paru, “mental toxin” dibersihkan oleh darah. Menyesuaikan dan mewajarkan kedudukkan janin wanita yang hamil. Mengurangkan tekanan darah tinggi, menambahkan keanjalan (elasticity) sendi-sendi. Menghapuskan egoisme dan keangkuhan. Meningkatkan kesabaran dan tawakkal kepada Allah. Meninggikan makam roh dan menimbulkan tenaga jiwa yang tinggi keseluruhan badan. Kedudukan sujud ini adalah pati ibadat solat.



GAYA KE-ENAM :

Duduk antara dua sujud.

(tempoh masa 6 saat)



FAEDAHNYA :

Tumit kaki kanan melentur dan berat kaki dan sebahagian badan terletak diatasnya. Ini membantu mengeluarkan keracunan (toxin) dari hati jasmani dan mengerakkan tindakan otot pada usus besar. Wanita membiarkan kedua kaki mereka bertapak tegak keatas, dibawah badan mereka tubuh badan memberikan kerehatan yang selesa dan gerakan ini membantu penghadaman dengan menekan kandungan-kandungan dalam perut kebawah.



GAYA KE-TUJUH :

Sujud ke-dua.

(tempoh masa 12 saat)



FAEDAHNYA :

Membersihkan pernafasan, peredaran darah dan nafas serta sistem urat saraf, memberi keringanan pada badan dan kebahagiaan emosi. Pengoksidenan seluruh badan disempurnakan, mengimbangi sistem urat saraf.

No comments:

Post a Comment