Wednesday, January 18, 2012

SBPA LAGI.

Cuepacs SBPA : Antara Aduan Kakitangan Awam Yang Akan Dibawa Cuepacs Berkenaan Masalah Pelaksanaan SBPA 2012

Tempoh singkat menyebabkan kakitangan kerajaan yang tidak memahami dengan jelas skim SBPA yang ditawarkan itu dikehendaki menandatangani borang opsyen dengan segeraJurang perubahan gaji antara kumpulan gred 27 dan ke atas, yang mengalami kenaikan ketara antara 20 hingga 40% berbanding gred-gred rendah.

Kumpulan Jawatan Utama Sektor Awam (Jusa) ke atas memperolehi peratusan kenaikan gaji sehingga 50%, terlalu tinggi sedangkan kumpulan gred bawahan hanya empat %

Ada di antara dapat kenaikan hanya RM40 tapi gred atas sampai RM40,000.

Kemudian masalah lain yang timbul, apabila dalam taklimat bersama Cuepacs, gred yang asal, dapat satu kenaikan, akan pindah ke gred yang baru dan akan dapat satu kenaikan lagi. Jadi apabila dicampurkan kedua-dua, inilah kenaikan yang akan diterima . Tetapi apabila sampai ke (peringkat) jabatan, pelaksanaan itu tidak ada, hanya berlaku kenaikan satu baris di mana apabila ke gred baru gaji (kalau kata RM15, RM15 lah dapat, sedangkan kumpulan di atas dapat kenaikan RM1,500 hingga RM5,000).

Akhirnya berlakulah kemarahan (di kalangan kakitangan awam peringkat bawahan)Sepatutnya skim ini menceriakan penjawat awam dengan adil dan sama rata


Cuepacs SBPA : Cadangan Kepada Kerajaan Untuk Penambaikan SBPA 2012 ini

Meminta 9 pegawai tertinggi kami berada dalam (panel) perbincangan itu kerana Cuepacs wakil 1.4 juta penjawat awam di negara ini.

Panel itu akan disertai juga, pegawai Jabatan Perkhidmatan Awam, Jabatan Peguam Negara, Kementerian Kewangan dan Presiden Cuepacs serta pegawai kementerian yang berkaitan.

Gelaran untuk jawatan yang ditukar juga perlu disemak semula mengikut kesesuaian kerana terdapat aduan penjawat awam tidak setuju penukaran jawatan baru.

Formula kenaikan gaji perlu yang baru supaya pindaan yang akan berlaku yang terbaik.

Senioriti juga perlu diambil kiraKedudukan lama paling maksimum dalam jawatan juga akan diubahKakitangan awam yang telah lulus Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) masih tidak dianjak.

Cuepacs juga akan mengadakan roadshow bagi menjelaskan penangguhan pelaksanaan skim SBPA akan dapatkan pandangan daripada ahli-ahli untuk dibangkitkan dalam jawatankuasa (untuk menyemak semula SBPA).

No comments:

Post a Comment